Menestymisen taito

Rakenna oma polkusi menestykseen ja löydä uusia keinoja palkitsevaan elämään 

Miro

Tapaat jonkin ihmisen ensimmäistä kertaa. Rekisteröit henkilöstä noin 11 erilaista asiaa ja muodostat niiden avulla ensivaikutelman noin seitsemässä sekunnissa.

Ensivaikutelmalla on suuri ja pitkäaikainen vaikutus ja sitä on vaikeaa muuttaa. Et koskaan saa toista tilaisuutta tehdä ensivaikutelmaa.

Valitettavasti ensivaikutelma johtaa usein harhaan. Vaikutelma ei ole todellisuus.

Daniel Kahneman, psykologi ja taloustieteen nobelisti, on kuvannut ihmismielen harhataipumusta lyhenteellä WYSIATI: what you see is all there is eli se mitä näet on kaikki mitä on.

Kahneman jakaa ajattelun kahteen alueeseen: automaattinen, nopea, intuitiivinen ja emotionaalinen alue sekä hitaampi, harkitsevampi ja loogisempi alue. Etenkin toimiessaan automaattisen reagoinnin varassa ihmisen käsitykset ovat alttiita tiedollisille harhoille.

WYSIATI

WYSIATI tapahtuu, koska mielleyhtymiin perustuva muisti rakentaa nopeasti ja automaattisesti parhaan mahdollisen tarinan saatavilla olevasta informaatiosta. Me emme ole hyviä arvioimaan todisteiden laatua ja määrää. Mieluummin meillä on taipumus etsiä johdonmukaista tarinaa. WYSIATIn ja mielleyhtymien yhdistelmä (etsimme tosiasioita jotka yhdessä pyrkivät muodostamaan selityksen johdonmukaisen tarinan muodossa) tekee meidät taipuvaiseksi uskomaan tarinoita, jotka itse rakennamme.

Tämä tulee esiin esimerkiksi tavatessamme ensikertaa meille vieraan henkilön. Muutamista ulkoisista piirteistä ja sanoista rakennamme mielessämme ”täydellisen” kuvan, tarinan, ihmisestä ja hänen ominaisuuksistaan. Ensivaikutelmaa on vaikea jälkikäteen syrjäyttää, vaikka se olisi täysin väärä.

Tarinaharha

Jos se on hyvä tarina, uskomme siihen. On paradoksaalista, että on helpompi rakentaa johdonmukainen tarina, kun tiedät vähän, kun on vain muutamia palasia sovitettavaksi palapeliin. Meitä lohduttava uskomus, että maailmassa on järkeä, lepää varmalla pohjalla: meidän miltei rajoittamaton kykymme jättää huomiotta tietämättömyytemme.

WYSIATI liittyy ns. tarinaharhaan: mitä parempi, mieleenpainuvampi ja enemmän tunteisiin vetoava tarina on (riippumatta tosiasioista), sitä paremmin se uskotaan.

Pystytkö kouluttamaan itsesi sanomaan: Hetkinen, mitä muuta tietoa on olemassa, jota minulla nyt ei ole?

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *